Ensimmäisessä osiossa perehdyttiin hieman sanaan b-to-b-markkinointi ja esiteltiin palvelun markkinoinnin kilpailukeinot. Miten yrityksen tulee toimia, jos asiakkaalla on ongelma? Mistä ylipäätään voi tunnistaa ongelman?
Yleisesti ottaen b-to-b-markkinoinnin avulla yritykset ostavat ratkaisuja ongelmiinsa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että asiakkaan ongelmat olisi täysin ratkaistu. Asiakasyrityksen "ongelma" voi tarkoittaa montaa eri asiaa. Jos esimerkiksi katsotaan yrityksen menneisyyteen, ongelmalla voidaan tarkoittaa seuraavaa:
- aiemmin tapahtunutta erehdystä
- epäonnistumista
- hyödyntämättä jäänyttä mahdollisuutta.
Tällaisissa tapauksissa toiminnan painopiste on korjaavissa toimissa - tosin ei saa unohtaa tilanteeseen liittyvää itseen tai muihin kohdituvaa kritiikkiä ja vastuun määrittämistä.
Ongelma voi olla toki myös positiivinen. Jos kyseessä on menestyvä ja tavoitteensa saavuttanut yritys, se voi haluta entistä paremmaksi tai laajentua uusille markkinoille. Vaikka kaikki asiat olisi hyvin, kyseessä on kuitenkin "ongelma".
Eli kertauksena:
Asiakkaalla on ongelma, jos hänen yrityksessään:
1. on ero nykyisen ja halutun olotilan välillä
2. joku on huolissaan olotilojen erosta ja haluaa muutoksen.
Kun nyt kerran vauhtiin päästiin, niin seuraava (viimeinen) osio pitää sisällään b-to-b- asiakassuhteet ja Key Account Management- termin. Ja voisi sitä jonkinlaisen sanaston myös laatia, kun sen verran uusia sanoja tuli esiin.
Toivon todella, että yritykset hyödyntäisivät tätä markkinointitapaa, varsinkin jos kyseessä on palvelualan yritys. Jos eksyit lukemaan blogiani, hyvä juttu! Täältä sitä tietoa löytyy :)
Kommentit jälleen tervetulleita! :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti