Kulutuskäyttäytyminen voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään:
- yksityishenkilöiden ja kotitalouksien kulutuskäyttäytyminen ja
- yritysten välinen kulutuskäyttäytyminen eli b-to-b-markkinointiin.
Mitä kulutuskäyttäytymisellä oikeastaan tarkoitetaan?
Kyseessä on kuluttajien tapa reagoida yritysten markkinointiin. Erilaiset ostotottumukset määrittelevät kuluttajien ostopäätöksiä kilpailevien tuotemerkkien kanssa. Tietyt brändit ovat olemuksellaan ja tunnettuvuudellaan luotettavia vaihtoehtoja, ja tämä yleisimmin on syynä siihen, miksi kuluttajat suosivat laadukkaita brändejä.
Jos yritys haluaa arvioida tuotteensa myyntimahdollisuuksia, tulee sen ensin selvittää muutama asia, tärkempänä niistä markkinoitujen tuotteiden kokonaiskysyntä. Ilman kysyntää ei markkinoilla ololla ole mitään merkitystä. Erilaisten kuluttajien ostohalukkuus heijastuu markkinoihin kysyntänä. Markkinoivat yritykset ovat kiinnostuneita kysynnänmuuttamisesta myynneiksi ja markkinaosuuksiksi.
Ulkoiset ja sisäiset tekijät määräävät kuluttajien ostokäyttäytymistä. Ulkoisia tekjiöitä ovat muun muassa helppo saavutettavuus ja edullisuus. Sisäisiä tekijöitä puolestaan ovat motiivi ja yksilön omat mieltymykset sekä tarpeet. On tutkittu, että omat tarpeet ja tottumukset määräävät jopa 90 % valinnoistamme kaupassa.
Miten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut?
Periaatteessa kulutuskäyttäytymisen perusteet ovat pysyneet täysin samoina; ainut asia, mikä vaikuttaa meihin on se, mitä muut ihmiset tekevät. Olet varmaan huomannut kaupassa, että valinnanvaraa on tarjolla runsaasti. Tämä (myös) itsessään vaikuttaa suuresti meidän ostokäyttäytymiseen.Nykyään verkko-ostamisesta on tullut suuri buumi: se on omalta osaltaaan vienyt kuluttamisen täysin uudelle tasolle! Maailmanmarkkinoilla on tarjolla suuri määrä kulutustavaraa, ja voimmekin itse määritellä, mitä ostamme ja millä tavalla se meille toimitetaan - yhdellä klikkauksella!
Teknologian kehittyminen on myös vaikuttanut jonkin verran kuluttajien käyttäytymiseen. Yksi esimerkki on tässä: Muutama vuosikymmen sitten kaikissa kotitalouksissa ei ollut televisiota - nyt puolestaan monissa kotitalouksissa EU:ssa (ja muilla kehittyneillä alueilla) niitä on useita.
Kulutuskäyttäytyminen on terminä moninainen, mutta vaikutukseltaan suuri. Oletko huomannut, millainen ostokäyttäytyminen sinulla on?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti